Het lanceren van een nieuwe website begint bij een sterke domeinnaam. Daarom: 5 tips of stappen voor het bedenken van een domeinnaam.
Sterke domeinnaam
Een sterke domeinnaam is een naam die eenvoudig te onthouden is, en goed gevonden kan worden in Google. Daarnaast omschrijft je domeinnaam zo treffend mogelijk wat je bezoekers van jouw website of onderneming mogen verwachten. Maar dat zijn niet de enige zaken die je aandacht verdienen. We zetten er 5 op een rij.
TIP 1: een goede domeinnaam is uniek
Voor een goede domeinnaam geldt in de eerste plaats: maak ‘m uniek, zodat je website onderscheidend is van al het andere aanbod online.
Je bedrijfsnaam ook als domeinnaam registreren kan daarom een optie zijn, want je bedrijfsnaam is uniek en je hebt er ongetwijfeld lang over nagedacht. Maar zorg dan wel dat er in die naam is opgenomen wat je precies doet, want op een bedrijfsnaam alleen wordt – zeker in het begin – niet zomaar gezocht. Wat bied je aan? Wat maakt je onderscheidend?
Met andere woorden, je wil met je unieke domeinnaam meteen antwoord geven op de vraag: ‘wat kan ik op deze website verwachten? Zorg daarom voor een naam die aansluit op je boodschap. Zo geef je je bezoeker realistische en overzichtelijke verwachtingen.
Een van de grootste afhakers voor bezoekers is een website die iets anders biedt dan de naam of boodschap doet vermoeden. Maar zorg wel dat de domeinnaam niet verward kan worden met bestaande websites, zeker niet die van de concurrentie.
TIP 2: een goede domeinnaam dekt de lading
NU.nl en BOL.com zijn twee hele krachtige URL’s. De eerste is een directe verwijzing naar het actuele van nieuws en verslaggeving, terwijl de tweede leunt op een sterke merknaam. Maar kort is geen doel op zich. Je hoeft jezelf niet te beperken tot de twee of drie tekens van deze voorbeelden. Een goede vuistregel is evenwel om de domeinnaam niet onnodig lang te maken. Keep it clean, keep it simple.
Kies je wel voor zo’n 15 tot maximaal 20 tekens, maak dan gebruik van rijm of alliteratie. Dat helpt bij het onthouden. Of zorg ervoor dat de domeinnaam precies omschrijft waar je bezoeker naar op zoek is, zoals: domein-registreren.nl.
Ga hoe dan ook voor een eenvoudige, gemakkelijk te spellen naam die niet gevoelig is voor tik- en spelfoutjes bij het intypen. Houd ook rekening met de uitspraak. Domeinnamen die gemakkelijker zijn uit te spreken, worden vaker goed gespeld.
TIP 3: een goede domeinnaam kan gemakkelijk gevonden worden
Wat zijn de sterke punten van je bedrijf, of je producten en diensten? Wie is je doelgroep? Waar wil je op gevonden worden? Een unieke domeinnaam levert niets op als die naam niets zegt over wie je bent, wat je te bieden hebt of waarom bezoekers bij jou moeten zijn.
Zorg er daarom voor dat de domeinnaam in het verlengde ligt van je ondernemersplan. En let daarbij op belangrijke sleutelwoorden. Kies je een of meerdere woorden die jouw business zo goed mogelijk beschrijven? Of help je Google een handje en ga je voor de veelgebruikte zoekwoorden die bezoekers op jouw website kunnen brengen?
Probeer daar zo concreet mogelijk in te zijn: de URL domein-registreren.nl maakt heel duidelijk wat de voornaamste dienst is. En let op: vertaal de verwerkte zoekwoorden in de taal van het land waarin je website actief is. Zo weet je zeker dat jouw producten en diensten door je doelgroep gevonden worden.
TIP 4: een goede domeinnaam is in goed gezelschap
Als je de definitieve URL gekozen hebt, is het verstandig om die domeinnaam vervolgens op meerdere manieren te registreren. Bijvoorbeeld met en zonder koppelteken, of met een veel voorkomende spelfout. Verwijs die extra domeinnaam of -namen vervolgens naar je hoofddomein.
Zo vinden klanten je altijd, ook als ze een fout in de URL maken. Door sterk vergelijkbare domeinnamen vast te leggen, voorkom je bovendien dat anderen – concurrenten, maar ook cybercriminelen – op jouw domein en naamsbekendheid mee kunnen liften. Dat geldt ook voor het vastleggen van meerdere extensies, zoals een .com voor bij je sterke .nl-domein.
TIP 5: een goede domeinnaam heeft een eigen e-mailadres
Heb je stappen 1 tot en met 4 doorlopen en ben je uitgekomen op een sterke domeinnaam? En heb je ook de ‘virtuele omgeving’ veiliggesteld door meerdere varianten en extensies te registreren? Maak het geheel dan af door een e-mailadres aan je nieuwe domeinnaam te koppelen. Dat communiceert tenslotte een stuk professioneler dan Hotmail of Gmail.
Kies voor een of meerdere logische algemene adressen, zoals info@ en verkoop@, die je op de contactpagina van je website kunt plaatsen (helpdesk@vdx.nl – duidelijker kun je het voor je klanten niet maken). En ga voor een toevoeging op maat – zoals voornaam@domeinnaam.nl – om vanuit jezelf op een persoonlijke manier met je bezoekers en potentiële klanten te kunnen communiceren.
Domein-Registreren biedt diverse e-mailpakketten, onmisbaar voor snelle en betrouwbare bedrijfscommunicatie. Je kunt kiezen uit de varianten Start, Plus en Pro en je kunt dezelfde dag nog je eerste mail versturen. Je vindt hier meer informatie.